Målvaktsfrågan

Det har pratats länge om Emil Lundgrens vara eller icke vara i Malmö Redhawks nu och jag tänkte lufta mina tankar i just målvaktsfrågan. Inför säsongen hade jag höga förhoppningar på Jani Hurme då jag sett honom spela i NHL innan och varit bra där och mycket riktigt så började han säsongen på ett bra sätt med ett lugnt och stabilt agerande, för att sedan verka mätt och oinspirerad ut. I vissa matcher har han rent ut sagt varit riktigt dålig med, och sen ska inte inte glömma hans labila psyke som visade sig ganska tydligt i matcherna mot Bofors och Rögle.

Emil Lundgren är inget jag värderar särskilt högt och det är definitivt ingen målvakt jag skulle vilja ha i mål, eller i närheten av avbytarbåset för den delen, i en Kvalserie. Enligt rapporter så duger han knappt i J20-laget.

Egentligen så skulle vem som helst nästan passa in som backup till Hurme men om man nu ändå ska ha åsikter om det så kan jag ju presentera mina önskemålvakter, som faktiskt inte skulle vara helt orealistiska att kunna få hit antingen som förstekeeper eller som dörrvakt.

Alex Auld blev tradad till Boston Bruins från Phoenix Coyotes i utbyte mot forwarden Nate DiCasmirro och ett val i femte rundan i 2009 års draft. Auld spelade nio matcher för Phoenix innan han bler nerskickad till AHL, där ville han dock inte spela. Jag tror dock inte att han kommer få spela särskilt mycket i Boston heller eftersom dom redan har en storspelande Tim Thomas, jättetalangen Tuukka Rask och Manny Fernadez i truppen. Skulle nu Alex Auld mot förmodan få speltid i Boston så lär en av dom andra, troligtvis Manny Fernadez, röra på sig och det är ju också en förstärkning oavsett vem det blir. Auld har stått nio matcher så här långt efter traden.

Robert Müller är en annan målvakt jag följt en längre tid och som jag tycker väldigt bra. Jag tror dock att han blir en svårare nöt att lösa än någon av Auld eller Fernandez eftersom han är förstekeeper i Kölner Haie i DEL. Köln är dessutom ett topplag som har chansen att vinna mästerskapet. Müller debuterade tidigt i det tyska landslaget och han är i det närmaste bofast där och får bara öppna båsdörren om man lyckas få över Kölzig från Washington till något VM eller OS.

Oskar Alsenfelt är en yngre förmåga som faktiskt redan finns i Malmö, närmare bestämt i Pantern där han gjort bra ifrån sig. Klasser bättre än Emil Lundgren och har faktiskt en hel del istid denna säsong. Bra backup till Hurme och ett framtidslöfte.

Den stora frågan är väl egentligen om Hurme är en målvakt att luta sig mot när det hettar till, då han i mitt tycke inte varit särskilt bra när Redhawks mött lite tuffare motstånd.  

Kommentarer
Postat av: dawe

Helt vansinnigt att tro att man ska försöka värva någon NHL-målvakt i klass med Auld. Malmö har en välbetalt förstemålvakt i Hurme och ska man skaffa en andremålvakt ska det vara en billig en.

2008-01-11 @ 12:34:50
Postat av: KeXx

Jag har aldrig påstått att Auld skulle värvas som backup heller, utan mer eller mindre bara uttryck mina tankar i målvaktsfrågan och hittat ett par lämpliga kandidater, som i mitt tycke, inte är orealistiska att få hit.

Men jag köper din tankegång om att det är Lundgren som ska ersättas, men - och detta är ett men - om man nu kan få hit en NHL-målis av Aulds kaliber så ska man väl inte tacka nej? Och Hurme kan man alltid göra sig av med om han nu blir en ekonomisk belastning.

2008-01-11 @ 12:52:31
URL: http://kexx.blogg.se
Postat av: KeXx

Dessutom - som ett litet tillägg - har vi ju redan en billig backup...

2008-01-11 @ 13:34:55
URL: http://kexx.blogg.se
Postat av: dawe

Hurme har visat att han är en bra målvakt. Att han skulle säljas och ersättas av Auld är helt orimligt. Om nu Malmö skulle erbjudas Auld tror jag han skulle kosta betydligt mer än Hurme, och i så fall lär han få ett artistkontrakt. Hurme kommer då lämna och till nästa säsong står vi utan förstemålvakt.

Hurme är en klassmålvakt, och det är i kvalserien det gäller. Tycker man ska fokusera på två klassbackar och en bra forward. En andramålvakt som är bättre än Lundgren lär ju också vara på önskelistan.

2008-01-11 @ 16:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0